+420 775 646 376

Blanická 922/25, Praha 2

Top

Jak založit Startup (3. díl) – Vytvoření business plánu (pokračování)

Jak založit Startup (3. díl) – Vytvoření business plánu (pokračování)

V druhém díle našeho seriálu Jak založit Startup jsme si vysvětlovali pojmy jako jsou Value Propositions, Channels, Customer Segments, Customer Relationships a další. Dnes budeme v cizích pojmech pokračovat, takže se pohodlně usaďte a jdeme na to.

Předchozí díl seriálu na téma vytvoření business plánu najdete zde. V něm jsme si zdůvodnili mimo jiné nutnost vytvoření business plánu, odkázali jsme vás na důležité zdroje a vysvětlili si jednotlivé pojmy. Ty jsme však nezmínili všechny, nyní tedy plynule navážeme a zmíníme další důležité části business plánu.

Key Partners

V předchozím díle seriálu o Startupech jsme vyplňovali, jak budete doručovat svůj nápad zákazníkům. Tady přicházejí na řadu vaši partneři. Nemusíte mít k dispozici celý vozový park, když můžete posílat poštou nebo PPLkem. Budete mít e-shop? A co Customer relationship? Budete mít PPC kampaně? Pak potřebujete lidi, kteří umí PPC kampaně nastavovat. Key Partners jsou všichni lidé, které nemáte in-house, a přitom jsou pro váš business klíčoví. Všechny si vypište a dejte si opravdu záležet. Je to velmi důležité. Proč? Uvidíte za chvíli.

Key Resources

Tady patří všechny klíčové zdroje, které budete potřebovat. Třeba hosting vašeho e-shopu, materiál na výrobu vašich produktů, hala na skladování, kamenná pobočka atd. Vypište opět vše a velmi důkladně.

Na BMC je skvělé hlavně to, že jak postupně svůj nápad rozvíjíte, budou vás napadat další a další věci, které budete přidávat a celý nápad se tak bude zpřesňovat a získávat jasnější podobu. Mockrát jej budete přepisovat nebo upravovat, a to je dobře!

Key Activities

Co vše musíte dělat pro to, abyste byli schopni svůj nápad doručovat vašim zákazníkům a udržovat s nimi vztah, který jste si nadefinovali? Bude to výroba produktů? Servis? Zvedání telefonů? Posílání balíků? Točení zmrzliny? Opět vypište vše, co vás napadne, do posledního detailu.

Cost Structure

Poslední, ale velmi důležitá kolonka. Co to všechno vlastně bude stát? Jaké prostředky budu muset vynaložit na to, abych byl schopen vyrobit svůj produkt nebo službu a doručit ho zákazníkovi? Kolik zaplatím svým partnerům? Kolik mě to bude stát zdrojů? Nemusím doufám podotýkat, že náklady by měly být menší, než očekávaný zisk…

Shrnutí na závěr

Pokud jste vyplnili celý BMC správně, tak nyní víte:

  • Co je váš produkt
  • Pro koho je určen
  • Jak ho budete doručovat
  • Jaký vztah chcete se svými zákazníky vytvářet
  • Kolik bude produkt stát
  • S kým budete potřebovat spolupracovat
  • Jaké zdroje potřebujete
  • Jaké budete muset vyvíjet aktivity, aby váš business běžel
  • Jaké budou náklady

Nemusím snad podotýkat, že všechny tyhle informace po vás bude chtít jakýkoliv investor, s kterým budete jednat. Gratuluji, máte za sebou první z mnoha kroků k tomu, abyste váš Startup posunuli do zdárného konce!

V dalším díle si ukážeme příklad a povíme si, jak pořádně vypracovat Customer Segments, protože to je oddíl, se kterým mělo v Holandsku nejvíce Startupů potíže. Mimo jiné také probereme, proč je důležité na BMC pracovat a na co se tím připravujete.

Tak do příště!

Autor: Michal Krhut