+420 775 646 376

Blanická 922/25, Praha 2

Top

Jak založit Startup (2. díl) – Vytvoření business plánu

Jak založit Startup (2. díl) – Vytvoření business plánu

Znám spoustu lidí, a všichni mají nějaké nápady. Některé z nich jsou i dobré… Pokud ale chcete svůj nápad převést ve Startup, musíte si ho promyslet opravdu důsledně a do všech detailů. Jak na to? Sepište si Business Plan!

 

„Uff, BP… Už je to tady, pět minut mám Startup a měním se v korporátní krysu!“

Nemusí to být tak děsivé, jak název napovídá

Vypracovat si podnikatelský plán (Business Plan, dále jen „BP“) naopak může být docela zábava, když víte jak na to. V Holandsku jsme na to používali tzv. „Business Model Canvas“. Vypadá jako když nakreslíte dvě písmena „H“ vedle sebe a pod ně písmeno „T“

Doporučuji si jich pár vytisknout (odkazy výše) a cvičně je vyplňovat, trénovat se ve vypracovávání. Uvidíte, že když si s nimi trochu pohrajete, mnohem lépe vám pak půjde váš nápad rozvinout. Používejte nalepovací štítky, pracujte klidně v kolektivu, upravujte ho, vylepšujte… A až s ním budete spokojeni, vylepte si ho na zeď někam, kde na něj každý den uvidíte!

Co vlastně BMC obsahuje a jak ho vyplnit? Pojďme se na něj podívat. Postupně vyplňujte následující.

Value Propositions: Místo pro váš geniální nápad

Tady píšete, co chcete zákazníkům dodat. Může to být služba, výrobek, zkušenost… Pro každý value proposition si založte vlastní BMC, nedělejte stejnou chybu jako už tolik lidí před vámi… Zjistíte totiž, že pro každý produkt nebo službu budete chtít vyplnit ty zbylé kolonky trochu jinak.

Channels: Jak budete doručovat svým zákazníkům?

Budete jim něco posílat poštou? Budete mít e-shop? Nebo budou muset oni dorazit někam za vámi? Vypište všechny možnosti, je to důležité! Ještě vám to připomenu.

Customer Segments: Kdo je váš zákazník?

Upozornění: Pokud na tuto otázku odpovíte „všichni“, udělali jste při plánování velkou chybu a začněte úplně od znova! Nikdy nemůžou být vaši zákazníci všichni. Co nejdetailněji zapracujte na podobě vašeho ideálního zákazníka. Klidně mu dejte jméno! Představte si, kde bydlí, co dělá, jaké má zájmy, a všechno to sepište. Je to také velmi důležité pro následné plánování komunikace a toho, jak se vůbec celý váš Startup bude navenek prezentovat.

Customer Relationships: S vaším zákazníkem budete navazovat vztah

… A to hned z několika důvodů: Budete je chtít získat, udržet a prodávat dál. Každý z těchto kroků lze provádět mnoha způsoby a sepsat je všechny bude na další celý článek. Protentokrát se spokojme s tím, že sepíšete, jestli budete dělat online kampaně, jestli budete navazovat dlouhodobější spolupráci, nebo půjde jenom o jednorázový kontakt, a jestli budete se svými zákazníky i po úvodním kontaktu chtít být stále, tzv. „in touch“.

Revenue Streams: Jak budete vydělávat?

Pro mnohé velmi oblíbená část, protože sem se píše, jak budete vydělávat! Budete svým zákazníkům účtovat jednorázový poplatek? Předplatné? Chystáte doplňkový prodej? Budete prodávat DLC? (Rozšíření základu, termín používaný u počítačových her) Vše sepište. Pokud už víte, že máte na trhu nějakou silnou konkurenci, zjistěte si, jak vydělávají oni a pak to vylepšete! Je velmi důležité už od začátku mít jasno jak budete generovat zisk, protože se vás na to bude ptát každý investor, kterého potkáte. A věřte mi, že pokud nedokážete v několika větách jasně vysvětlit váš plán, dál se s vámi bavit nebudou.

Máte hotovou první část? Gratuluji! Protáhněte se, dejte si kafe a příště v dalším díle budeme pokračovat.

Autor: Michal Krhut