Jak vymyslet název, který padne jako ulitý
Ročně přibývají desítky tisíc nových právnických osob, a proto vymyslet originální název firmy není vůbec jednoduché. To ale platí také pro názvy produktů a čehokoliv dalšího, čemu chcete vtisknout osobitost. Dobré názvy tak začínají být poněkud „vybrané“, ale pořád je zde dostatek prostoru pro kreativitu. Poradíme vám, jak snadno vymyslet název blogu, firmy či produktu a na co si při tom dát pozor. Dáme vám také několik tipů na online nástroje, které vám celý proces usnadní.
6 efektivních způsobů, jak vymyslet dobrý název
Nejlepším způsobem, jak vymyslet vhodný název, je hledat inspiraci, kde se dá. Sice už možná máte v hlavě nějaké nápady a myšlenky, jakým směrem se chcete ubírat, ale tyto metody vám možná nabídnou ještě mnohé nečekané možnosti.
Hledejte vhodná slova přímo ve vašem businessu
Sepište si vše, co vás a váš business charakterizuje a vystihuje. Z toho vyberte nejlibozvučnější slova a spojujte je, skládejte a …
... prostě a jednoduše si hrajte!
Kombinujte slova, písmena, předpony a přípony (+ tipy na nástroje)
Na portálech naminum.com, wordoid.com nebo portmanteaur.com vám po zadání klíčových slov vyjede spousta zajímavých kombinací.
Vyzkoušet můžete také portály zaměřené na tvorbu akronymů: acronymify.com nebo kombinator.org. Skládáním počátečních slov lze dosáhnout také zajímavých výsledků.
Prolistujte české i zahraniční slovníky
V těchto materiálech se skrývá nespočet zajímavých slov, které by vás ani nenapadly. Stačí si jen tak listovat a ono vás určitě něco trkne do oka. A pokud máte nějaké oblíbené slovo, hledejte jemu podobné s významem, který potřebujete.
Očíhněte konkurenci
Vaše konkurence už si vymýšlením názvu prošla. A vybrala tu nejlepší z možností. Pro vás je přesně toto ideální studnicí inspirace. Hledejte v názvech konkurence výhody, nevýhody a co se vám na nich líbí a nelíbí. Pomůže vám to při výběru vlastního názvu.
Vyrazte ven a dívejte se kolem sebe
Texty ve výlohách, na billboardech, v metru, na jídelním lístku, zkrátka kdekoliv. Koukejte se kolem sebe a uvidíte, kolik inspirace „létá ve vzduchu“.
Objevte kouzlo metafor
Co si představíte při pomyšlení na celý váš business, produkt nebo službu? Tvrdý jako ocel, ženský jako květina nebo hravý jako zvířátko? Třeba právě v metaforách se skrývá váš ideální název. Staňte se na chvíli Maruškou, když se jí tatínek král ptal, jako co ho miluje, a ona řekla sůl. Co vy vidíte ve značce? Řekněte si: „Moje značka je jako…“. Třeba pražské nákupní centrum si řeklo: „Palladium“ = drahocenný kov. A bylo.
Toto všechno můžete uplatnit, pokud přemýšlíte, jak pojmenovat firmu či pokud hledáte název blogu, název týmu nebo název produktu. Vtipné názvy zaručeně vyplynou z brainstormingu.
Tvrdý jako ocel, ženský jako květina nebo hravý jako zvířátko?
Pozor na nevhodný název aneb jak vybrat název firmy, abyste jej nemuseli měnit
Otázku: „Jak vymyslet název?“ si v České republice pokládá stále více firem i fyzických osob. Krásně to jde vidět ze statistiky od Cz.nic, která ukazuje, že počet nových registrací v jednotlivých měsících roku 2018 činí průměrně 16 076 zaregistrovaných domén a celkový počet .CZ domén v registru vzrostl oproti roku 2017 o cca 1,5 %. Ovšem zdaleka ne všichni z nich mají názvy bez chybičky. Vy ten svůj ale bez chybičky mít můžete.
Myslete na budoucnost
Plánujete své služby rozšiřovat? Expandovat do zahraničí? Zvětšit svou cílovou skupinu? Na to všechno si odpovězte, než se do vymýšlení vůbec pustíte. Třeba taková Student agency už dávno není tím, co dřív.
Dejte si pozor na negativní asociace
Když si lidé při vyslovení vaší značky nejdříve vybaví politickou stranu, které zrovna nefandí, či jim váš název bude znít jako nějaká nemoc nebo nadávka, pravděpodobně u vás nenakoupí. A když se trefíte do černého a něco negativního se vybaví většině lidí, můžete to pak rovnou zabalit.
Hledejte skryté významy
Pokud chcete být světoví a vymýšlíte cizojazyčný název, ověřte si všechny možné významy a ve všech zemích, kam se chystáte expandovat. Například nový model automobilu značky Ford dostal název Nova, z čehož nebyli nadšení Španělé – u nich „no va“ znamená nejede. Stejně tak pozor na doménu. Ujistěte se, že spojením víceslovného názvu nevzniká další nechtěné sousloví (například Choose Spain → www.choosespain.cz → Chooses pain.
Checklist: Jak mít skutečně dobrý název firmy, domény nebo produktu
- Neobsahuje žádné skryté významy.
- Je snadno zapamatovatelný.
- Lehce se vyslovuje a dobře zní.
- Odpovídá poslání vaší firmy.
- Odlišuje vás od konkurence.
- Vyvolává chtěné asociace.
- Nebrání budoucím změnám.
- Je pro něj volná doména.
- Dobře vypadá. Výhoda pro grafické ztvárnění na vizitky a jiné grafické materiály.
- Není významně podobný jiným značkám (pozor na právní ochranu)
- Je otestovaný na lidech, na vaší cílové skupině.
Tip: Jak vymyslet název vaší nové služby? A jak ji vymyslet tak, aby byla ve vyhledávačích konkurenceschopná, zobrazovala se na dobrých pozicích a vy jste tak měli hodně poptávek? Příkladem nechť je například naše podstránka SEO Praha, můžete se inspirovat nejen textací samotné podstránky, ale také obsahem a její formou. A je tato stránka na tohle konkrétní (a konkurenční a obchodní) slovo na Google na dobrých pozicích? Zkuste si na Google sami vyhledat „seo praha“ a přesvědčte se.
Vymyslet název není jednoduchý úkol, ale stojí za námahu. Bude vás totiž reprezentovat ještě pěknou řádku let, ne-li staletí. Jeho tvorbě však věnujte jen nezbytně nutný čas. Při delším přemýšlení totiž obvykle začnou vznikat nesmyslné varianty. Na vymyšlení názvu si proto dejte maximálně jeden týden. A případně jej pak doplňte vhodným sloganem, který dovysvětlí, čím se zabýváte.