Online marketingová agentura jakmy s.r.o.

+420 775 646 376

Blanická 922/25, Praha 2

Top
jakmy.cz / PPC reklama  / 10 otázek, které by si měl pokládat každý PPC specialista

10 otázek, které by si měl pokládat každý PPC specialista

Připravil jsem pro vás 10 otázek, které by si měl pokládat každý dobrý PPC specialista.

Není to definitivní seznam, ale jsou to věci, na které je určitě dobré myslet. Mrkněte na to.

1) Využívám všechny relevantní možnosti inzerce?

Věřte tomu nebo ne, i v dnešní době se stává, že správce nastaví pouze zlomek věcí, které by v účtu měly být. Zažívám to při auditech kampaní vcelku často.

Zamyslete se, jestli opravdu využíváte všechno relevantní možnosti inzerce. Neříkám, nastavte úplně všechno, co jde (k tomu se ještě vrátím), ale tuhle otázku je třeba si čas od času klást.

2) Je rozpočet dostačující?

Zpochybňujte rozpočet zadaný klientem. Opravdu.

Je sice fajn mít vyčleněnou nějakou částku, ale má klient jasnou představu, co mu to přinese?

Spousta z vás určitě zná případy, kdy klient chtěl za tisícovku být vidět na každý vyhledávací dotaz. Nejenom že to není dobrý nápad z hlediska reálného přínosu (o tom jindy), ale je to i nereálné a jen horko těžko to budete vysvětlovat po měsíci, když na tohle kývnete na začátku.

Nehledě na to, že tyhle věci je třeba sledovat neustále, protože co stačí teď, nemusí být optimální za měsíc.

3) Co se stane, až přijde sezóna?

Jste připravení na vánoce či jinou sezónu? Počítá klient s tím, že může rozpočet s přehledem několikanásobně narůst? A co až spustí tu TV kampaň v receptáři nebo až vydá ten článek na novinkách?

Na tohle všechno je třeba myslet a věřte mi, že když to začnete řešit v ten den, máte zaděláno na problém.

4) Je zadání kampaně reálné?

Nebojte se říct klientovi, že jeho představy nejsou reálné. Vy jste ti, kdo ví, jak PPC systémy fungují. Spoléhá na to. (nebo si to představuje jak Hurvínek válku, jak s oblibou říkával jeden můj kolega)

Když se vám něco nezdá, proberte to víc do hloubky, ještě než začnete něco dělat. Není nic horšího než začít spravovat kampaň a po měsíci říct, že vlastně to co klient chce, nejde splnit.

5) Kdy jsem naposledy kontroloval (vyhledávací dotazy, pozice, zbývající kredit)?

Rutina je váš kamarád. Ráno sednu k počítači, dám si čaj, a proklikám si kampaně. Pokud jsem hustší, kontroluji si reporty, které se mi sami generují a posílají. Jakmile začnu mít jistotu, že se během pár dní nic nemůže pokazit, začínám mít problém.

Některé věci se prostě musejí hlídat. Občas správci propadají pocitu falešného bezpečí a své mazanosti, a pak musejí vysvětlovat nepříjemné propady nebo nezobrazující se inzeráty. Zní to povědomě?

6) Vím opravdu vše o klientových produktech a jeho businessu?

Ne. Nebo myslíte, že jo? Dokážete vyjmenovat konkurenty? Víte, jak silní jsou ve vyhledávání na klientovy TOP produkty/služby? Znáte všechny jeho konkurenční výhody? Proč u něj jeho zákazníci nakupují? Tohle ví klient, né vy. Ptejte se. Často.

Nejen že v jeho očích stoupnete, protože bude mít pocit, že se staráte, ale zároveň vám to pomůže s tím, na co se zaměřit. Děláte ty kampaně pro něj, tak byste toho měli hodně vědět.

7) Nedělám zbytečně něco navíc?

Je fajn zapracovat do kampaně „všechno“. Většina z nás má tyhle nutkání, každou kampaň vyhustit a narvat vším možným. Ale dosahuji tím cílů, které klient chce dosáhnout? A stojí to za hodiny práce navíc? Mějte jasně definované cíle inzerce a dosahujte jich efektivně. Klienti to ocení.

Né každý musí mít bannery, které jste ušmudlali v AdWords ze šablony jenom proto, aby je měl. Kolik jste tím strávili času navíc? Ufff….

8) Co by klientovi mohlo dát přidanou hodnotu?

I když vám klient sdělil svá očekávání a přání, jste si jistí, že on zná všechno, co umožňuje PPC reklama? Ptejte se, navrhujte, ukazujte.

Nezapomeňte, že nikdo neví všechno a klienti často očekávají, že jim budeme novinky představovat my sami. Není nic horšího než správce, který jen udělá „co musí“ a u toho to končí.

9) Jak zefektivním to, co zrovna dělám?

Tuhle otázku budete milovat. Pokud něco děláte pravidelně, vždy přemýšlejte nad tím, jak to zefektivnit.

Ušetříte si tím hromadu práce a klientovi pravděpodobně dost peněz. Nehledě na to, že můžete zbylý čas věnovat dalšímu rozšiřování, nebo vychytávkám. Naučte se pracovat s API, používejte importér Retargetingových publik, automatická pravidla,reporty apod.

Co myslíte, co je lepší? Správce č. 1, který bude hodinu týdně ručně procházet sestavy, aby se na něco mrknul, nebo správce č. 2, který si to nechá vygenerovat a místo toho stihne za tu hodinku poladit pár věcí navíc?

10) Nepřehlížím něco?

Znáte to rčení „přes stromy nevidí les?“ Děje se to i u PPC kampaní. Stává se, že když správce dělá na kampani moc dlouho, může přehlédnout něco, co by dalšího člověka hned trklo. Co s tím?

Pobavte se občas s kolegy o kampaních. Neříkám, sdělujte nezasvěceným klientova data, o kampaních se dá bavit i v obecné rovině. Mnohdy to dost pomůže!

 

Autor: Michal Krhut

+ 3 případovky + 1 mil. Kč