Online marketingová agentura jakmy s.r.o.

+420 775 646 376

Blanická 922/25, Praha 2

Top
jakmy.cz / Byznys  / Jak založit Startup (5. díl) – Jak sehnat investora?

Jak založit Startup (5. díl) – Jak sehnat investora?

Tento díl seriálu o Startupech řeší denní chleba CEO každého Startupu – jak získat peníze. Pokud nejste výmluvní, neumíte vystupovat mezi lidmi a získat si je svými vyjednávacími dovednostmi, čeká vás pořádná řehole.

Donutit totiž někoho, aby vám „jen tak“ dal svoje peníze, není vůbec jednoduché. Dnes si povíme, jak se na to připravit a kde peníze shánět. Hodně štěstí!

Kde a jak sehnat investora?

První investoři, které můžete zkusit oslovit, jsou vaši přátelé, známí a rodina. Možná to nejsou ti nejmovitější a nejostřílenější investoři k mání, ale věřte mi, že se vám trocha tréningu bude velmi hodit. Vyzkoušíte si na nich vaše prezentační dovednosti, dostanete první zpětnou vazbu a trochu se na nich oklepete. Pak přichází vyšší liga.  Kde a jak sehnat investora?

Startupový inkubátor

Inkubátory jsou místa, kam se může zkusit přihlásit každý, ale musí svůj projekt obhájit před odbornou komisí, složenou ze členů inkubátoru i podnikatelů.

Přijímací řízení trvá 4 měsíce, proto si dobře spočítejte, jestli můžete takhle dlouho čekat. Mezi takové inkubátory v ČR patří třeba Technologický inkubátor VUT, Podnikatelský inkubátor Univerzity Palackého v Olomouci nebo Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady. Výhoda je i jejich know-how, které budete mít k dispozici.

Venture kapitál

Jde o označení pro financování formou navýšení základního jmění vaší společnosti. Bohužel s sebou tato forma nese nutnost přibrat daného investora k vám do Startupu tím, že mu dáte podíl. Ten má pak právo se podílet na rozvoji vašeho projektu a má rozhodovací pravomoci.

Má to výhody i nevýhody. Jednak tak získáte mnohdy velmi cenné know-how, ale přibude další člověk, který vám bude říkat, jak něco dělat či nedělat. Asi nejznámější kapitálová asociace v ČR je tato.

Diskusní fóra „Jak podnikat“

Investory lze hledat i na podnikatelských fórech. Tam ale musíte být velmi opatrní, s kým jednáte. Snadno se může stát, že někomu pošlete svůj business plán a on ho pak využije. Nikdy nejednejte s někým anonymním. Nejdřív si zjistěte, co je zač, v jakém oboru podniká, jaké má s oborem, kterého se týká váš Startup, zkušenosti, jakým způsobem své peníze vydělal, na jakých projektech už spolupracuje a podobně.

Samozřejmě je nejlepší osobní schůzka, na které svůj Business plán odprezentujete z očí do očí.

Na setkání investorů se Startupy

Různé Inkubátory a společnosti pořádají občas i setkání investorů se Startupy, kde máte možnost svůj projekt odprezentovat a poprat se s ostatními o pozornost investorů. Jedná se například o Angel Capital Expo, StartUp Harvest, Pioneers Festival 2017 a další. Stačí jen trochu hledat na internetu.

Co chtějí investoři slyšet?

Nemusíte se vůbec bát, pokud jste precizně vypracovali váš Business plán! Tady se začíná vyplácet opravdu důkladná příprava, kterou jste prošli v našem seriálu o Startupech v předchozích dílech:

  1. Jak založit Startup pro úplné začátečníky (1. díl)
  2. Jak vytvořit podnikatelský plán (2. díl)
  3. Jak vytvořit podnikatelský plán – pokračování (3. díl)
  4. Podnikatelský plán (vzor) – Business plán pro Jógové centrum (4. díl)

Po malém opáčku zpět k tématu. Co chtějí investoři slyšet a na jaké dotazy byste se měli určitě připravit?

Jak dlouho bude trvat uvedení hotového produktu na trh?

Přeloženo do lidštiny… Jak dlouho vás bude muset investor živit, než budete schopni sami generovat zisk?

Jaký máte Burn Rate? Kolik utrácíte peněz?

Investor se bude zajímat, kolik utrácíte na výplatách, pronájmech, vývoji a podobně. Bude chtít znát všechny vaše náklady.

Jak velký je potenciální trh? Jaká je situace na trhu?

Neflákali jste se náhodou, když jste si dělali průzkum trhu? Pokud ne, máte i zde připravenou perfektní odpověď! 🙂 Měli byste přesně vědět, jak velká je cílová skupina, proč váš produkt nebo službu potřebují a jak to vypadá s konkurencí

Ideálně byste měli vědět, jak dlouho je konkurence na trhu, jaký je jejich produkt/služba a proč je ta vaše lepší, případně čím se odlišujete.

Kolik peněz potřebujete a na co?

Měli byste mít přesně spočítáno, kolik potřebujete peněz do začátku, jestli se investice dá rozložit do více „injekcí“ v průběhu času a jak ji využijete.

Co z toho bude mít investor?

Jeden z nejdůležitějších dotazů. Nabízíte podíl z firmy? Nebo chcete investici splatit s navýšením, až začnete generovat zisk? Hodně investorů má zájem získat podíl společnosti, který za určitý čas, až vaše společnost vyroste a začne generovat zisk, ideálně velmi výhodně prodají dál.

Zjistěte si, co investora zajímá nejvíce. Každý se vás bude ptát na trochu něco jiného, přeji pevné nervy, protože získat investici může být opravdu na dlouho. Zvažte, jestli se vám vyplatí shánět více malých investicí a pálit na tom více času, nebo jít po jedné větší investici, která vás zajistí na rok či více.

 

Dejte si pozor na tzv. Zlatá jablka!

Na závěr mám pro vás ještě jeden tip z vlastní zkušenosti. Dejte si pozor na tzv. „Zlatá jablka“!  Tak se říká penězům nebo investicím, které po cestě budete získávat tím, že budete pro někomu poskytovat svoje služby/produkt. Zdá se to jako super nápad, vyvíjíte, a přitom už generujete nějaký zisk. Je potřeba ale pečlivě zvážit, čím je to vykoupeno. Musíte kvůli tomu jednomu klientovi upravovat váš prototyp/službu? Musíte někomu vycházet vstříc a to brzdí váš vývoj? Musí členové vašeho týmu věnovat jejich čas klientovi místo práce na projektu? Pamatujte, že Startupy nikdy nemají dost času na to, aby se po cestě zdržovaly. To vás může i zlikvidovat.

V příštím díle si povíme, proč je tak důležitý lidský faktor a jak může Startup velmi rychle skončit, když podceníte práci ve vašem teamu. V prvním díle seriálu – Jak založit Startup pro úplné začátečníky jsem psal, že je to jeden z hlavních faktorů, proč Startupy selhávají. Tak na viděnou příště!

Autor: Michal Krhut

+ 3 případovky + 1 mil. Kč