Online marketingová agentura jakmy s.r.o.

+420 775 646 376

Blanická 922/25, Praha 2

Top
jakmy.cz / Byznys  / Jak založit Startup (4. díl) – Příklad sestavení business plánu pro Jógové centrum

Jak založit Startup (4. díl) – Příklad sestavení business plánu pro Jógové centrum

V minulém díle jsem vám slíbil, že si ukážeme na příkladu, jak sepsat a připravit konkrétní business plán. Radujte se a jásejte, protože ten slibovaný moment je tady!

Ještě než začneme. Všechny termíny zmiňované v tomto článku najdete podrobně vysvětlené v předchozích dílech našeho seriálu

Pro náš příklad použijeme podnikatelský záměr dvou lidí, kteří se chystají založit Jógové centrum. Před tím, než si pronajmou prostor, musí si pořádně promyslet všechny aspekty svého podnikání.

Ideální nástroj na tohle je právě BMC, který jsem představil v předchozím díle.

Value Propositions:

  • Hodiny jógy
  • Vedená meditace
  • Přednášky o ekologii, józe, zero-waste, zdravém způsobu života, cestování
  • Letní semináře v přírodě
  • Víkendové workshopy v jižních Čechách na chatě v lesích
  • Lehké občerstvení a možnost posezení přímo ve studiu

V minulém díle jsem zmínil, že je hodně dobrý nápad pro každý Value proposition založit vlastní BMC, schválně si všimněte, jak to bude v následujících sekcích dělat trochu guláš. Obzvláště v druhé sekci: Key Partners, Key Resources, Key Activities a Cost Structure…

Channels:

  • Jógové studio
  • Cvičení v parcích po Praze (Parukářka, Stromovka, Vítkov)
  • Chata jednoho ze zakladatelů v jižních Čechách

Customer segments:

Příklad ideálního zákazníka (Honza): Honzovi je 25 let, zajímá se o Permakulturu, zdravý životní styl, je to vegan nebo vegetarián, chodí rád do přírody, cestuje minimálně dvakrát do roka do zahraničí, zajímá ho buddhismus, ekologie (třídí odpad, doma si založil vlastní kompost), pracuje ve veganském bistru a chodí pomáhat do charitativní organizace Svoboda zvířat.

Customer Relationships:

Chceme navazovat dlouhodobou spolupráci a budovat s klienty vztah… Prodej permanentek, společné výlety, víkendové workshopy, vytvoření příjemného prostoru, „klubovny“, kam se klienti budou rádi vracet i jen tak, posedět, trávit tam čas.

Revenue Streams:

  • 1 měsíc: 1 990 Kč
  • 3 měsíce: 5 500 Kč
  • Jednorázový vstup: 200 Kč
  • 10 vstupů: 1 800 Kč
  • Vstupy na přednášky: 120 Kč
  • Občerstvení: 20-80 Kč podle typu občerstvení
  • Víkendový seminář: 1 800 Kč (včetně cesty, jídla, ubytování)

Key Partners:

  • Certifikovaní jógoví lektoři (Kamil, Jana a Markéta)
  • Přednášející na přednášky (Erik, Filip s Klárou, Alenka, Dominik a Honza)
  • Recepční (Erik a Alenka)
  • Kuchaři (Klára, Dominik)
  • Správce FB stránky (Erik)
  • Provozní (Filip)

Pokud dopředu nevíte, kdo jsou vaši partneři, nevadí, doplňte pouze pozice, které potřebujete naplnit. My už máme pro potřeby příkladu „nasmlouvané“ konkrétní partnery.

Key Resources:

  • Pronájem jógového centra
  • Tatamy (podložky na cvičení)
  • Jógamatky
  • Suroviny na vaření
  • Chata v jižních Čechách
  • Nádobí
  • Malá kolaudovaná kuchyně
  • Projektor + plátno
  • Polštářky na sezení
  • Webové stránky s jednoduchým rezervačním systémem a kalendářem
  • Telefonní číslo do studia

Zdrojů by se dalo vypsat ještě mnohem více, kdybychom měli pro každý Value Proposition vlastní BMC.

Key Activities:

  • Organizace lekcí, přednášek a workshopů
  • Propagace na sociálních sítích
  • Vaření, příprava jednoduchého menu
  • Správa kalendáře a rezervačního systému

Cost Structure:

Jednorázově:

  • Vybavení kuchyně: 23 500 Kč
  • Podložky: 80 000 Kč
  • Projektor + plátno: 32 500 Kč

Každý měsíc:

  • Výplaty zaměstnancům: 109 000 Kč
  • Pronájem studia: 19 000 Kč
  • Energie: 4 000 Kč
  • Nákup surovin na vaření: 10 000 Kč – 13 000 Kč
  • Energie na chatě: 2 000 Kč
  • Cesty na semináře a workshopy: 200 Kč – 370 Kč za jednoho klienta
  • Propagace na sociálních sítích: 3 000 Kč
  • Poplatky za e-shop, doménu: 700 Kč

Účel toho všeho? Nyní víme …

Sepsat takový plán může být poměrně zdlouhavé, ale jistě se vám vyplatí dát si s ním práci a vyladit každý detail. Když si to shrneme, tak naši zakladatelé jógového centra nyní přesně ví následující.

Jaký prostor musí zajistit

Jak by měl být velký a kolik lidí pojmout, aby jim se jim ze vstupného a dalších příjmů zaplatily náklady (jógové centrum, kam se vejde 10 lidí asi nepokryje všechny jejich měsíční náklady).

Kolik zaměstnanců musí mít

Kolik potřebují lektorů, přednášejících a dalších zaměstnanců, aby mohli dodávat všechny plánované služby. Pokud neseženou dostatečně velký prostor, budou muset nabízet méně služeb a zaměstnat méně lidí, aby ušetřili náklady.

Kolik je to bude stát

A kdy se jim to začne vyplácet. Kolik musí měsíčně prodat permanentek, vstupů a občerstvení, aby pokryli náklady.

Jak dál postupovat

Ví teď přesně vše, co potřebují ke splnění svého záměru, a můžou se pustit do realizace. A teď to víte i vy!

Co dál? V příštím díle si povíme, jak sehnat investora. Co mít vyřešeno předtím, než vůbec s nějakým začnete mluvit, kde je hledat a jaké jsou další možnosti, jak sehnat peníze pro svůj Startup.

Autor: Michal Krhut

+ 3 případovky + 1 mil. Kč